Bring your own device en dan?

Heb je een kek persoonsalarm gekocht en wil je dat onder het mom van ‘bring your own device’ inbrengen bij je  thuiszorgorganisatie? Dan had je begin 2016 nogal wat   te regelen omdat thuiszorginstellingen nogal eenkennig bleken. Of behoudend.

GPS

Meneer D. is een hoog bejaarde man. Hij woont alleen, is doof, vergeetachtig en loopt zeer moeizaam. Hij is al een paar keer gevallen en de angst dat het weer gebeurt, maakt dat hij minder vaak naar buiten gaat. Dit terwijl hij altijd graag naar zijn ‘clubs’ ging.
Hij heeft al jaren een  grijze alarmketting om zijn nek maar die werkt allen binnen. Dus wil hij graag een seniorenalarm die ook buiten werkt. Een Wuzzie Alert, Zembro, Vos of Vlinder bijvoorbeeld, een alarm die hij mee kan nemen op vakantie. Hij heeft zich laten uitleggen hoe de apparaatjes werken en gaat voor de  Vlinder die naast gps, werelddekking ook een  spraak-luisterverbinding heeft en die hij gewoon om zijn nek kan hangen, dat is hij nou eenmaal zo gewend…

“Voor mij geeft het zo’n mobiel alarmapparaatje de zekerheid dat -als er wat mocht gebeuren – men altijd weet waar ik ben en er snel hulp geregeld is.”

Alarmopvolging

Meneer D. wil zijn keuze eerst bespreken met zijn thuiszorgmedewerkers. Zij zullen immers in eerste instantie gewaarschuwd moeten worden als er wat is: zijn kinderen wonen namelijk niet in de buurt.  Meneer komt in eerste instantie van een nogal kouwe kermis thuis. Zijn thuiszorgmedewerkers hebben nog nooit van de nieuwe persoonsalarmeringapparaatjes gehoord en de thuiszorginstelling blijkt de meldingen van apparaatjes die ze niet in hun collectie hebben, niet te kunnen opvolgen.

Na enig heen en weer bellen, komen we er toch uit. Alarmcentrale ATA, met wie de thuiszorginstellingen samenwerkt, kunnen en willen  de alarmmeldingen van Vlinder wel   doorzetten. Een Vlindermelding van meneer D. komt bij de ATA alarmdienst binnen wordt vandaar doorgezet naar de thuiszorgmedewerkers.  Een hele opluchting voor meneer D. en zijn kinderen.

Core business

Gelukkig gingen in dit geval alle partijen voor een snelle oplossing. Helaas is de klant nog lang niet in alle gevallen echt koning. Menig (thuis)zorginstelling, zo horen we, vindt het niet tot hun core business horen om te zorgen voor een goede ICTinfrastructuur. Laat staan dat ze anticiperen op de Internet of Things. Als Expeditie-SlimThuis willen we ze aanmoedigen de knop om te zetten.

 ‘Hee, het is 2016, schrijf een nieuw protocol. Zet een extra meldingslijst in en doe verder wat nodig is om je cliënt koning te laten zijn.”

Heel graag horen we welke thuiszorgorganisaties of zorginstellingen hun cliënten al wel hun eigen  technologie laten meenemen. Vertel het ons!

Meer over vergoedingen voor persoonsalarm of andere slimme oplossingen die het thuiswonen vergemakkelijken en de zelfwerkzaamheid verhogen, lees je hier. Op de site van Onbezorgd Wonen staan de aanvraagformulieren voor vergoeding netjes en overzichtelijk gerangschikt.

Een bewerking van de artikel is al eerder verschenen op Andere Handen community, een virtuele ontmoetingsplaats voor uitvoerende medewerkers in de zorg.