Met GoOV zeker op pad

De GoOV app met Buzz Buddy begeleidt ouderen of mensen met een beperking van deur tot deur. Stefan is verstandelijk gehandicapt. Hij wil  graag zelfstandig reizen dus hebben zijn ouders GoOV voor hem aangeschaft. Met de GoOV app kan Stefan zelf op pad.

GoOV helpt mensen zelfstandig, veilig en daardoor met vertrouwen te reizen met trein, bus, tram of andere vorm van openbaar vervoer. Als Stefan naar zijn ouders wil, drukt hij op de vooraf ingevulde knop ‘ouders’ en krijgt precies te zien wat hij moet doen. Dat hij naar de bushalte moet lopen. Hoe lang het nodig duurt voor de bus komt en of er bijvoorbeeld vertraging is. Als de bus komt stapt hij in en kan hij op de app precies zien welke haltes ze passeren en waar hij eruit moet.

 

Senioren
De app is bij uitstek geschikt voor mensen met een verstandelijke beperking of cognitieve aandoening en senioren.
Meneer S. (78) reist ook vaak met het openbaar vervoer. Hij woont in Leiden en gaat wekelijks naar zijn vriendin in Breda. Sinds een maand of wat gaat alles niet meer zo soepel zoals het vroeger ging. Meneer wordt vergeetachtig en kan zich niet meer goed concentreren. Het gebeurt steeds vaker dat hij op het verkeerde station uitstapt en in paniek raakt. Daarom willen zijn kinderen hem de GoOV app geven. Hij kan dan precies zien waar hij is. Stapt hij dan toch bij het verkeerde station uit dan hoeft hij enkel de alarmknop in te drukken om door verbonden te worden met de alarmcentrale. Daar kan men precies zien waar meneer S. is en hem stap voor stap begeleiden naar het juiste perron zodat hij verder kan reizen. Desnoods bellen ze een taxi voor hem.

Track en trace
Bij de GoOV app kan je ook een Buzz Buddy nemen. Dat is een apparaatje met vijf knoppen dat je om je nek draagt. Deze trace signaleert wanneer je als reiziger afwijkt van een geplande route afwijkt. De ingestelde volgers (begeleiders, ouders, mantelzorgers, familie) of de Hulplijn volgen de reiziger ter plekke online via het Portaal. Indien nodig kunnen ze de reiziger telefonisch ondersteunen of hij roept zelfhulp opmet de Buzz Buddy.

Hoe werkt de GoOV App
Makkelijk te bedienen app voor reizigersDe app haalt actuele informatie over het OV op en ‘weet’ dus precies hoe laat de bus of trein komt (behalve onverwachtste storingen en calamiteiten). De app maakt gebruik van o.a.. GPS, Google Maps en actuele reisinformatie.

Portaal en hulplijn
In het GoOV portaal stel je voorkeuren en instellingen voor de app in, dus adressen, contactgegevens, reisplanningen en een monitorschema.
De GoOV Hulplijn begeleidt reizigers bij problemen of vragen tijdens een reis en biedt zo nodig een oplossing doormiddel van een taxi in te schakelen.

Training
Alvorens met GoOV op pad te gaan krijgen gebruikers een uitgebreid trainingsprogramma in een kleine groep: maximaal 5 reizigers met hun eigen begeleider/ouder.
Als reiziger maak je samen met je begeleider een aantal oefenreizen naar plaatsen en op tijden dat je straks ook zal reizen. Na 1 tot 3 weken oefenen, waarbij voortdurend de Hulplijn voor je klaar staat, ga je zelfstandig op pad. Na 4 tot 8 weken is er een terugkomtraining en worden ervaringen gedeelde en afspraken gemaakt over het benodigde abonnement.

Goedkoop
En het is ook nog goedkoop: kostte vervoerbegeleiding voor iemand met een beperking voorheen 6000 euro met GoOV en de Buzz Buddy ben je al voor 600 euro per jaar klaar.

De GoOV App is bijna in heel Nederland te gebruiken, alleen het OV op de Waddeneilanden wordt niet ondersteund.
GoOV App komt binnenkort ook beschikbaar voor iOS. Hij is nu nog enkel te verkrijgen via gemeentes en zorginstellingen (en bij wijze van uitzondering voor sommige particulieren).

Zo werkt de Buzz Buddy