Wie is bang om te vallen

De vriendin van buuf  (83) is laatst nogal ernstig gevallen en heeft haar pols gebroken. Buuf vraagt wat zij kan doen om dat voortaan te voorkomen.

Valpartijen hebben soms ernstige gevolgen en leiden vaak tot een ziekenhuis- of (permanente) verpleeghuisopname. zo blijkt uit de statistieken dat een op de drie 65-plussers gemiddeld een keer per jaar valt. Dat loopt op tot twee keer per jaar voor iemand van 72 en ouder en bijna zeker één keer paar voor een 80plusser. Al deze valpartijen zijn goed voor 25% van de ziekenhuisopnames en 40% van de verpleeghuisopnames. Daarbij keert nog eens 40% van de ‘gevallenen’ niet meer terug naar huis en komt een kwart voor hen binnen een jaar te overlijden.

…17% van de valpartijen van ouderen wordt veroorzaakt door een evenwichtsstoornis. Andere oorzaken zijn stenose (vernauwing van het wervelkanaal waar de zenuwen doorlopen), reuma of een andere chronische ziekte, spierverzwakking en/of chronische vermoeidheid en natuurlijk ‘gewoon’ ergens over struikelen of uitglijden. Dat kan allemaal worden voorkomen of in ieder geval verminderd door een paar eenvoudige preventieve maatregelen te nemen.

Creëer een val-proof leefomgeving

in de woonkamer

  • loop niet op slimmers als u oud benttrek zowel binnenshuis als buiten geschikte schoenen aan. Ideaal zijn (steun)schoenen met lage hakken met antislipzolen maar vermijd het lopen op sokken of kousen of slippers. In Israël ontwikkelt men de B-Shoe, een schoen die de drager helt het evenwicht te behouden of terug te vinden.
  • verwijder elektriciteitskabels, kleedjes, stapels kranten of boeken of andere voorwerpen op de grond.
  • leg antislip onder kleden of tapijten of plak ze stevig vast op de vloer.
  • zet meubels vrij zodat u er omheen kunt lopen en creëer ‘vrije’ looppaden van kamer naar keuken en andere ruimtes.
  • houten of betegelde vloeren, maar ook zeil, moet schoon en droog en niet glad zijn.
  • plaats stopcontacten en wandschakelaars op handhoogte zodat u niet hoeft te bukken.

Tip:  installeer een systeem waarmee u de verlichting, gordijnen etc op afstand kunt bedienen. Dat kan al heel eenvoudig met Klik Aan of Klikuit of meer geavanceerd met een smarthome installatie.

in de keuken

  • verwijder de drempels tussen kamer(s), gang, keuken en wc.
  • plaats alle keukenspullen die u vaak gebruikt op makkelijk te bereiken plekken.
  • heeft u geen oven op ooghoogte, overweeg die dan te laten plaatsen zodat u niet hoeft te bukken om een warme ovenschaal te pakken.
  • ook voor de keuken geldt, plaats de lichtknoppen op goed bereikbare hoogte
  • draag geen wijde kleren oog lange mouwen waarmee u achter de pan kunt blijven haken

Tip: zorg voor automatische verlichting (sensoren) bij het binnenkomen van gang of keuken

op de trap 

  • heldere verlichting in het trappenhuis en stevige trapleuningen aan beide kanten geven letterlijk en figuurlijk houvast.
  • de verlichting kunt u automatisch aan laten gaan via bewegingssensoren.
  • zorg dat  de vloerbedekking op de trap muurvast ligt.
  • anti-slipstrips of fluorescerende tape aan de traptreden kan misstappen voorkomen.

Tip: wordt traplopen moeilijk omdat de treden te hoog zijn, denk dan eens easy steppers voor als het helemaal niet meer gaat zijn er trapliften

in de slaapkamer

 

  • altijd licht als u uit bed staptzorg ook hier voor goede verlichting; schakelaar binnen handbereik en/of via sensoren.
  • maak uw slaapkamer net als de woonkamer en andere ruimtes goed toegankelijk: geen losse kleedjes op de vloer waar u over kunt struikelen, geen kastjes op de looproute, geen losliggende spullen op de grond.
  • verhoog uw bed zodat u makkelijk in bed kan stappen en op kan staan. Verhogen kan door er blokken onder te zetten, of een extra matras erop te leggverhoog uw bed zodat u makkelijk in bed kan stappen en op kan staan. Verhogen kan door er blokken onder te zetten, of een extra matras erop te leggen.
  • In geval van nood moet u uw mantelzorgers, buren of anderen kunnen bereiken, leg een telefoon (Fysiq) binnen handbereik of gebruik een mobiel alarmering zoals een van de Wuzzi apparaatjes, Zembro of ander oplossingen.

Tip: denk aan automatisch aanspringende verlichting zoals ledwalk voor als u s nachts naar de wc moet. Deze verlichting reageert zodra u het bed uitstapt en verlicht de hele looproute van bed naar wc.

in de badkamer en toilet

  • plaats handgrepen naast badkuipen, douches en toiletten. Wordt u snel moe overweeg dan douchestoel te gebruiken.
  • gebruik antislip-spray of permanente antislip strips om de vloeren van douches en badkuipen stroever te maken.
  • en voor t geval u toch mocht uitglijden of vallen, zorg ervoor dat u een waarschuwingsmelder of persoonsalarmering bij de hand heeft.

Tip: om in geval van nood uw mantelzorgers, buren of anderen te  bereiken, kunt u een telefoon binnen handbereik leggen of  mobiel alarmering zoals Wuzzi apparaatjes, Zembro of ander oplossingen.

in het algemeen

  • zorg ervoor dat de lichtschakelaars zich in de buurt van de deuren van elke kamer bevinden zodat u ze makkelijk kunt vinden. Andere mogelijkheid is bewegingssensoren te plaatsen die het licht aan laten gaan zodra u binnenkomt, of afstandsbediening waarmee u de lampen op afstand kan aandoen of schaf spraak- of geluid geactiveerde lampen aan zoals.
  • deel kasten en andere opslagruimten anders in zodat u niet hoeft te bukken of omhoog te reiken naar iets wat u vaak nodig heeft.

en voor u persoonlijk 

  • ouderen kunnen vallen voorkomenmisschien is het advies om met een stok of rollator te lopen te prefereren boven een valpartij?
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Wie minder beweegt verliest spiermassa en kracht, coördinatie en flexibiliteit en dat verhoogt het valrisico.
  • vraag de fysiotherapeut of ergotherapeut om oefeningen en hulp. Met een Fitbit bandje of slim horloge kunt u precies bijhouden hoeveel stappen u heeft gelopen, uw hartslag en bloeddruk meten en nog veel meer.
  • laat regelmatig een oogonderzoek uitvoeren en draag consequent uw bril. Zelfs kleine veranderingen in het zicht kunnen aanleiding worden tot een valpartij.
  • gebruikt u medicijnen? Controleer goed welke u dagelijks neemt, vraag daar hulp bij en/of neem een slimme medicijndispenser. Let goed op de bijwerkingen maar neem uw medicijnen  trouw en op tijd in, een medicijnwekker of slim horloge dat een seintje geeft kunnen daarbij van dienst zijn.